Wat is Airco?
Airco is de veelgebruikte afkorting van airconditioning. Het is een toestel dat de lucht in het interieur koelt en ontvochtigt. Een airco werkt met een koudemiddel met een laag kookpunt dat circuleert tussen een compressor en een verdamper. In de compressor wordt het gasvormige koudemiddel samengeperst tot een vloeistof. Hierbij komt warmte vrij die wordt afgevoerd door de rijwind of ventilator. De vloeistof stroomt nu naar de verdamper, waar lucht voor het auto-interieur doorheen stroomt. Bij het verdampen wordt warmte opgenomen en zo wordt de langsstromende lucht gekoeld en daarmee het interieur.
1. Hoe krijg ik mijn auto het snelst koel in de zomer?
In de schaduw parkeren is het beste. De temperatuur in de auto kan in de zon oplopen tot 70° C en warmte die er niet in komt, hoeft er ook niet uit. Rij vervolgens met de airco aan enkele minuten met geopende ramen om de ergste hitte te verdrijven. Zet de airco na het sluiten van de ramen enkele minuten op de recirculatiestand. Dan komt er geen hete lucht van buiten bij, wat het koelproces versnelt. Niet te lang, want anders kan er loomheid ontstaan door zuurstoftekort.
2. Meteen maar op 18 graden en voluit de blower op je gezicht?
Nee. Het verschil tussen buiten- en binnenlucht mag niet meer dan zo’n 8 graden Celsius zijn. Mensen met problemen met de bloedsomloop kunnen zelfs flauwvallen, als de overgang tussen warm en koud te groot is. Dit kan tevens leiden tot een verkoudheid. De blower ook niet direct op het lichaam richten. Dit kan spierklachten, zoals een stijve nek veroorzaken.
3. Sinds het zo warm is, ruik ik een vieze sokkenlucht als ik de airco aanzet. Hoe komt dat?
Het kwaad geschiedt op de verdamper, waar het koel, vochtig en donker is en zodoende een prima verblijfplaats is voor bacteriën en schimmels. Door de airco 5 tot 10 minuten voor het verlaten van de auto uit te zetten droogt de verdamper door de rijwind en verdwijnt de condens uit het systeem. Eenmaal aangetaste systemen kunnen bij een bedrijf met een STEK-keurmerk (Stichting Erkenning voor de Koudetechnische bedrijven) worden gereinigd met desinfecterende middelen.
4. Mijn auto verbruikt meer brandstof dan normaal. Komt dat doordat de airconditioning overuren maakt?
Ja. Airco’s gebruiken extra brandstof (3 tot 10%) en kosten motorvermogen (5 tot 10pk), afhankelijk van de omstandigheden. Vooral auto’s met een automatische versnellingsbak verbruiken aanzienlijk meer dan auto’s met een handbak. Tests van TNO wezen drie jaar geleden uit dat het brandstofverbruik dan tot 27% kan toenemen. Wanneer het extra verbruik door de airco wordt vergeleken met het rijden met open ramen, is het verschil minimaal.
5. Zijn auto’s met airco veiliger tijdens deze hitte?
Ja. Bij een temperatuur van 35 graden aan boord neemt de kans op ongelukken sterk toe. Niet alleen omdat de bestuurder slaperig wordt, maar ook omdat rijden onder dat soort omstandigheden is te vergelijken met de auto besturen met een alcoholgehalte van 0,5 promille. Automobilisten met de airco aan reageren letterlijk koeler op verkeerssituaties. Zij kunnen zich beter concentreren, een hoger reactievermogen. Het beste is de airco op niet lager dan 20 graden en niet hoger dan 26 graden af te stellen.
6. Slijt een airco sneller als je ‘m intensief en langdurig gebruikt?
Nee. In theorie gaat een airconditioning een autoleven lang mee. Wel kan de aandrijfriem slijten en wanneer de airco niet regelmatig wordt gecontroleerd, verkort dat de levensduur aanzienlijk. Wanneer het straks koeler wordt, moet de airco ook minstens een keer per week worden aangezet. Dit om het koelsysteem te smeren, anders gaat het extra koudemiddel lekken. Een plas water onder de auto is tijdens deze hitte normaal. Het is condenswater van de airco.
7. Is een airconditioning dan niet onderhoudsvrij?
Nee. Per jaar verliest ‘ie bij normaal gebruik zo’n 6 tot 7 procent koudemiddel. Dat moet op peil worden gehouden. Ook moet worden gekeken of zich geen rottende bladeren in de luchtinlaat bevinden. Een jaarlijkse controle bij een bedrijf met een STEK-erkenning verdient aanbeveling, ook om te kijken of de aandrijfriem intact is en de slangen niet zijn beschadigd. Wanneer uw eigen garage geen STEK-erkenning heeft, is op het internet het dichtstbijzijnde bedrijf te vinden: www.bovag.nl
8. Is airconditioning inmiddels standaard ingebouwd in alle nieuwe auto’s?
Nee, maar we gaan wel die kant op. Meer dan 85% van alle middenklassers is tegenwoordig voorzien van airco. Bij de compacte auto’s is dat ook al meer dan 60%.